The paper investigates the relationship between innovative activity and staff qualifications. The key role played by personnel qualifications in stimulating and supporting innovation is explored. In addition, the study examines the problems faced by organizations in the implementation and support of innovative practices, in particular, the lack of an innovative culture, established communication, qualified personnel and negative internal resistance. The paper offers recommendations designed to promote a synergy between innovation and staff development, among them the development of an innovation culture, the creation of an internal innovation center and infrastructure for collaboration, stimulation and recognition, the formation of innovation teams and active feedback. The research seeks to offer actionable insights for organizational leaders, including defining an innovation strategy, creating an open culture and incentive system, an environment for knowledge sharing, investing in education and training, and defining performance metrics, to optimize the synergy between managing innovative activities and enhancing staff qualifications.
Анотація: У роботі досліджується взаємозв’язок між інноваційною діяльністю та кваліфікацією персоналу. Вивчено ключову роль, яку відіграє кваліфікація персоналу у стимулюванні та підтримці інновацій. У дослідженні розглядаються проблеми, з якими стикаються організації у впровадженні та підтримці інноваційних практик, зокрема відсутність інноваційної культури, налагодженої комунікації, кваліфікованих кадрів та негативний внутрішній опір. Робота пропонує рекомендації, створені для сприяння синергії між інноваціями та кваліфікацією персоналу, серед них розвиток інноваційної культури, створення інфраструктури для співпраці, стимулювання та визнання, формування інноваційних команд та активний зворотній звʼязок. Дослідження пропонує дієві ідеї для організаційних лідерів, зокрема визначення стратегії інновацій, створення культури відкритості та системи стимулювання, середовища для обміну знаннями, інвестування в освіту та навчання та визначення метрик успішності, щоб оптимізувати звʼязок між управлінням інноваційною діяльністю та підвищенням кваліфікації персоналу.